-bloggen om barnmode, barnvagnar m.m!

söndag 17 juli 2011

Loppisar i Göteborg med omnejd

...där man brukar kunna hitta guldkorn vad gäller barnkläder och barnartiklar!

Eftersom många av second hand-butikerna bara har öppet vissa dagar beror det ju lite på när man är i Göteborg (om man nu inte bor där), vilka man kan gå på. Men jag börjar i Mölndal med en av mina favoriter, Pingstkyrkans second hand på Ågatan invid ån, strax innan spårvagnens ändhållplats (gångavstånd från Mölndals centrum alltså).

Under juli öppet onsdgar 12-18, annars även lördagar (10-13 tror jag). Här brukar man kunna fynda märkeskläder till barnen för 20-40 kr och en och annan retrovagn eller härlig gammal barnmöbel som utdragssäng eller liknande dyker upp ibland, men det gäller att vara där i tid om man ska få tag i de riktiga guldkornen. Böcker och tidningar kostar nästan ingenting, dessutom var det halva priset på möbler och kläder sist jag var där. Mina egna fynd förra veckan bestod av påslakanset till barnvagn (mörkblått/vitt kommer passa perfekt i Silver Cross-vagnen!), ett par polarn o pyret plagg och några retroplagg samt en jättefin frottéklännning till Tindra (bild kommer!) Inhandlade även ett par slit-o slängtallrikar i plast till Neo som han kan kasta i golvet hur mkt han vill och en rolig kjol till mig (nu måste jag bara se till o bli bjuden på fest....annars får jag spara den till nyår :)

Emmaus på Hisingen är en annan favorit (Ångpannegatan, kör mot Säve och sväng vänster vid rödljusen innan Lidl, sen vänster direkt igen så kommer ni direkt till parkeringen). Där har jag bland annat hittat en fantastisk 40-talsbarnvagn i orginalskick, märkeskläder till barnen (20 kr/plagg upp till stl 86, sen 30 kr/plagg) Ytterkläder och plgg märkta med "retro" kan vara ngt dyrare. Finns barnvagnar och cyklar ibland men de brukar vara i uselt skick. Dock en hel del roliga prylar som barstolar o leksaker på nedervåningen då o då. Vill man handla unika plagg till sig själv går man till Emmaus på Linnégatan istället.

Sen finns ju Reningsborg och Myrorna, där utbudet varierar stort mellan gångerna, men fyndmöjligheterna på Reningsborg är stora. Myrorna har blivit dyra på sistone i förhållande till vad de säljer då de plötsligt kommit på att det är "inne" med återanvändning och att det finns nåt om heter märkesplagg...för att inte tala om deras priser på sk retrokläder....

Sen har vi ju förstås klassikern Saronkyrkan, öppet torsdagar o lördagar (granne med stans största godisbutik, bra att locka barnen med ;) Här är barnkläderna o leksakerna fortfarande otroligt billiga, även möblerna (möbler säljs endast på lördagar). Köpte t.ex. äldsta sonens imperialsäng där för 650 kr, på auktion kostar samma säng ca 4000.

Det här var et litet urval av second hand butikerna i Gbg, sen finns ju de vanliga loppisarna där man hyr bord, som Kommersen, Kviberg och numera Stigbergstorget (flyttat från Heden) och bakluckeloppisen i Slottskogen, Har dock inte besökt ngn av dem på mkt länge...men farmor brukar komma hem med lite fynd från Kommersen då o då. Barnkläder säljs tydligen billigt.

Tipsa mig gärna om fler ställen eller kommentera vilken sorts loppisar ni vill läsa om. Och tipsa gärna om klädbytardagar i Gbg med omnejd nu i höst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar